Gert’s Place
Enkele decennia terug, toen je als 356 rijder moeite had om aan onderdelen te komen omdat ze simpelweg niet gemaakt werden, was de oplossing snel gevonden wanneer je motortje wat moe en versleten was: 4 boutjes los draaien in de koffiepauze, een ander blokje er in en rijden maar weer.
Niemand had toen kunnen bedenken dat onze bolletjes de waarde van vandaag de dag zouden bereiken: ver boven de nieuwprijs! De zoektochten naar matching nummer auto’s is op dit moment heel lastig, dus gaan we op zoek naar een periode correct nummer motortje. Want natuurlijk balen we met z’n allen of hebben allang spijt van de eerste motorwissel!
Met onze ‘Janus’ Speedster is het niet anders gegaan. Ik ben in het bezit van het Amerikaanse kenteken uit 1981, op naam van het bekende Stoddard Imported Cars Inc in Amerika. Dit kenteken vermeld dezelfde motor, die nu nog steeds in deze Speedster zit; een omgewisselde motor dus.
De vorige eigenaar van de Speedster, de ‘kasteelheer Janus’, was al eens op zoek gegaan naar het originele motortje of een periode correct nummer, en dan graag zo dicht mogelijk bij het originele nummer. Dit laatste had hij gevonden! 1 nummer naast het matching nummer! Geweldig.. deze heeft er naast gelegen toen de auto in 1957 gebouwd is!
Wel jammer was wel een scheurtje in het blok, maar vandaag de dag is het heel goed mogelijk om dit te laten lassen, zonder vervorming, en bijna niet zichtbaar. U begrijpt het al, dit is de afgelopen periode gedaan. De krukas was wel aardig aan zijn eind, dus hier is een frisser exemplaar voor gevonden. Het wachten is nu op het uitbalanceren van de krukas met vliegwiel, zodat dit blokje weer in elkaar gebouwd kan worden en ‘Janus’ een bijna matching blokje heeft!
Waarschijnlijk zal het motorblok nog niet klaar zijn voor het Clubweekend in augustus, waarvoor de voorbereidingen in volle gang zijn. Wij verheugen ons op de rit naar Gmünd en hopen net als 2 jaar terug tijdens de hele rit met ‘Janus’ open te kunnen rijden. Het plezier zal er niet minder om zijn, dus het maakt niet uit of dit met een ‘wisselmotor’ is.
Waarde 356
Ondertussen is de waarde van een 356 wat aan het zakken. En laten we eerlijk zijn, deze was overgewaardeerd. Nu hoop ik dat de echte liefhebbers zijn overgebleven en we op zijn tijd een gezellig ritje samen kunnen rijden met een echte 356. Wij zijn de kaasrit van 3 juli aan het voorbereiden en zonder u te veel te verklappen, kunnen we u zeggen dat dit er leuk uitziet! We hopen dat er veel 356jes meerijden.
Tom and Jerry
We kennen allemaal deze tekenfilmpjes wel. Nu moet ik u bekennen dat ik mij de afgelopen maanden net Tom voelde… op jacht naar de muis die zich hier in huis toegang verschaft had.
Ongevraagd wel te verstaan! Deze brutale Jerry liep iedere avond door de kamer! Alle soorten vallen en vangmethodes werden uitgeprobeerd, maar deze Jerry bleek wekenlang HEEEL erg slim te zijn. Regelmatig zo rond een uur of 23.00 kwam Jerry tevoorschijn en was mij (Tom) keer op keer te slim af. Maar zoals in sprookjes loopt het altijd goed af. Door een list werd Jerry het huis uit gezet. en ik (Tom) leven (hopelijk) nog lang en gelukkig verder….
Hierdoor ben ik wel bedreven geworden in het vangen van levende muizen en heb hier een overschot van! U kunt uw adres opgeven bij de redactie van dit blad; dan worden de muizen GRATIS bij u uitgezet. Niet thuis? Geen probleem, want ze passen door de brievenbus!
Tip
Voor u weer gaat rijden en u lentekriebels krijgt: Even 4 stuks vetnippels van de voorwiel ophanging (Bundbolzen ) en de 4 nippels van de voorassen voorzien van nieuw vet. De 356 veert dan weer zoals dat hoort